Nyhetsbrevskola

Så skriver du ett bra nyhetsbrev

Nyhetsbrev, det är något som ofta dyker upp i din inkorg. Men hur många av dem läser du? Många hamnar direkt i papperskorgen eller så landar de i spam, då den som skickat det inte gjort på rätt sätt. Att skriva ett bra nyhetsbrev är inte alltid så enkelt, men det finns lite knep.

Ett nyhetsbrev via e-post är fortfarande just e-post och e-post är inte särskilt väl lämpat för långa avhandlingar. Du bör därmed hålla dem ganska korta. Mycket information som tar kort tid att läsa helt enkelt. Du kan länka till längre artiklar på din hemsida, istället för att skriva hela artikeln redan i mailet. Då kan mottagaren själv välja. 

Du bör även satsa på att skriva riktiga artiklar och inte satsa på så kallade klickjagare. De flesta kommer ändå inte att klicka sig vidare. Du bör då ha bra sammanfattningar av dina artiklar.


Ett nyhetsbrev via e-post är som sagt ett e-postmeddelande, så håll språket på en relativ låg nivå, tänk tredje-klassare. Det ger bäst svar på email samt bra utgångspunkt också när du skriver ditt nyhetsbrev.

Rubriken och underrubrikerna är det viktigaste innehållet

Ett riktigt bra nyhetsbrev har så välskrivna rubriker och underrubriker att det inte behövs någon brödtext under dem. De ska på egen hand kunna förmedla innehållet. Det är inte alltid lätt att få till men försök att ha det som mål då du sätter dina rubriker. 


För att få din mottagare att över huvud taget öppna mailet är förstås ämnesraden och förhandsvisningstexten oerhört viktig. Här gäller samma sak som för rubrikerna, fast ännu mer koncentrerat. Undvik "nyhetsbrev vecka 25" för det säger inget till mottagaren. 

Ditt nyhetsbrev är en relationskanal och ska därför gå till dem som du vill ha en relation med och som vill ha en relation med dig, och helst inte till några andra. Allra bäst engagemang får du såklart om brevet bara går till dem som faktiskt vill läsa det.

På samma spår att endast skicka nyhetsbrevet till dem som vill läsa det bör du regelbundet rensa bort de prenumeranter som väldigt sällan öppnar dina mail.

Det har nästan blivit någon slags praxis att e-postutskick skickas ifrån en ”no-replay@-adress”. Men det är bättre låta bli det och faktiskt ge dina prenumeranter chans att kunna svara dig om de vill. 

22 Jan 2021