Nyhetsbrevskola

Gör du de här 10 onödiga misstagen i dina mejl?

Du kanske skickar en massa mail och nyhetsbrev, men får inte den respons du förväntat dig? Det kan bero på att du gör vissa misstag. Vi listar tio vanliga misstag många gör, så se till att låta bli att göra dem!

Första misstaget är att bara maila då du ska sälja något. Visst vill du sälja, men, du bör även bjuda på olika saker som till exempel, tips, nyheter, idéer och så vidare. Annars kommer mottagarna att tröttna och kanske blockar dina mail.

Misstag två är att du mailar bra idéer, men har aldrig bra erbjudanden. 

Tredje misstaget är att inte splittesta ämnesrader. Även om du tror du vet vad kunderna gillar, så kan du ha fel. Det är bra att splittesta dina ämnesrader. Och det gör du genom att skriva två olika ämnesrader och testa vilken som funkar bäst.

Fjärde misstaget, du skriver opersonligt, som ett företag. Må vara att du har ett företag, men du bör utforma mailen på ett mer personligt sätt. 

Misstag nummer fem, du pratar bara om dig själv. Det är de flesta inte intresserade av. Det är bättre du skriver om ditt företag eller om dina produkter.

Sjätte misstaget är att du har grymt trista ämnesrader. Som "xxx nyhetsbrev #25. Det är bättre att ha en ämnesrad om vad mailet handlar om. 

Misstag sju är att du antingen skickar mail alldeles för sällan, eller alldeles för ofta! 

Åttonde misstaget, du sättere inte  tydliga mål för mejlet. 

Misstag nummer nio, du skriver alldeles för lång första mening. Du bör ha en kort mening det allra första och det ska vara lättläst. Samt den ska få personen att vilja läsa vidare. 

Tionde och sista misstaget är att du aldrig har punklistor, utan bara lång brödtext. Folk tröttnar snabbt på att läsa mejl. Och de flesta skummar bara igenom mejlet. Därför är det viktigt att du gör det så enkelt som möjligt för läsaren. En punktlista är lätt att läsa.

2 jun 2021